Scholen kiezen doorbrekende aanpak

 

‘Met een gitaar leeft hij helemaal op’

 

Muziek, dans, theater, sport, ze maken mooie dingen los in kinderen. De Hugo de Grootschool weet er alles van. “Je ziet dat ze er enorm door groeien”, zegt directeur Ans Lips. De kinderen werken al een tijdje met deze ‘nieuwe vakken’.  Het lesprogramma is er speciaal voor omgegooid. Ook de Paulusschool doet mee.

 

En rekenen, taal en lezen dan? Serieuze vakken. Soms taai, soms saai. Maar o zo belangrijk. “Jazeker”, zegt Ans Lips. “Hoe hoger je niveau van de basisschool, hoe groter de kans op een goed vakdiploma, later. En dus de beste kans op een inkomen. Daarom hebben we die vakken in de ochtend gezet. Dan zijn de kinderen uitgerust, en fris en fit in het hoofd. En kunnen ze zich goed concentreren. Het is dan heel rustig in de school. Als je dan hier binnenloop, kun je speld horen vallen.”

 

Drummen

De middagen staan echter in het teken van dans, theater, muziek, sport. Een heel schooljaar lang. Met theater en muziek heeft de Hugo de Grootschool al een paar maanden ervaring. “Ze leren dan echt gitaar spelen of drummen. Dit zijn dingen waarin kinderen groeien en waarvoor ze warm lopen. We hebben een jongetje met een laag IQ. Dat maakt hem onzeker. Maar geef hem een muziekinstrument en hij leeft helemaal op. We hopen daarom dat kinderen enthousiast worden en kiezen om ermee door te gaan, ook buiten school. Ouders moeten zich dan voor een tijd binden aan de keuze van hun kind.”

Theater en muziek voor groep 4, 5 en 6. De kleuters van groep 1, 2 en 3 gaan dan dansen. En groep 7 en 8 gaan met fietsen aan de slag. “We willen ze aan het fietsen krijgen. Voor de gezondheid. Als ze geen fiets hebben krijgen ze er een of hun fiets wordt netjes opgeknapt."

'Ineens staan hun kinderen iets te doen

wat de leerkracht niet had verwacht.’

“Voor leerkrachten is het trouwens ook heel interessant. Die zien hun leerlingen ineens iets doen wat ze niet hadden verwacht. Bijvoorbeeld als ze bij theater iets voordragen. Dan blijken zo’n kind ineens mondeling veel vaardiger dan ze hadden gedacht. Daar leren onze leerkrachten dus veel van.”

De leerkrachten werken samen met de ‘creatieve’ docenten. “Om maar wat te noemen. Bij theater gebruiken ze de ‘Woorden van de Week’ die kinderen bij taal in de klas krijgen. De theaterleraar kan de kinderen zulke woorden laten ‘beleven’, door ze uit te beelden.”

Alles top dus. Niet helemaal. “Het kost veel geld. Denk maar eens wat gitaren kosten, of een drumstel.” Tot nu toe is het eigen schoolbudget aangesproken. Maar dat houd een keer op. De scholen zijn daarom hard bezig subsidie aan te vragen, bij elke instantie die in aanmerking komt.

 

De scholen werken samen met docenten uit het Arnhemse Broek, zoals docenten van Muziektheater De Plaats (Van Oldenbarneveldtstraat). “We kiezen bewust voor banden met de wijk”, zegt de directeur, ‘en een opzet van een jaar. Want langdurig en dichtbij, dat werkt het best.”