Op vrijdag is het Friday School

 

Ze gingen met de hele klas naar Papendal, op bezoek bij Vitesse. Ze gingen naar het Muzieum in Nijmegen, waar je ervaart om blind te zijn. Ze hielden speed dates met professionals om af te tasten wat ze later willen worden. Op vrijdag is het Friday School voor de kinderen van groep 8 van de Paulusschool. Dan gaat het er anders aan toe dan op gewone schooldagen.

 

‘Ze komen dan met heel andere dingen en mensen in contact dan normaal’, vertellen tienerwerkers Benno en Irja in de Symfonie. Zij bedachten de Friday School, samen met Tom Walraeven, leerkracht van groep 8 van de Paulusschool.

‘Die groep kon wel een extra steuntje in de rug gebruiken, vertelde Tom. We hebben toen zitten brainstormen en kwamen samen op de Friday School.’ Dat was voor de vorige zomervakantie. En ze lieten er geen gras over groeien: al meteen in september klonk het startschot voor de Friday School.

 

We vragen: waar ligt jouw passie? In plaats van: waar kun je veel geld mee verdienen?

Vuurwerk

Welke onderwerpen zijn belangrijk en wat spreekt kinderen aan? Met die vragen kwamen ze op thema’s als: Vuurwerk, Beroepskeuze, Talenten, Gezondheid, Vaardigheden, Weerbaarheid. Brugklas. Pesten. Normen en waarden. Daar zochten ze interessante invalshoeken bij.


Bij Vuurwerk, bijvoorbeeld, werden de gevaren en gevolgen heel dichtbij gebracht. Irja: ‘We hebben er deskundigen bijgehaald en zijn naar het Muzieum in Nijmegen geweest. Daar konden de kinderen ervaren hoe het was om blind te zijn, want veel gebeurt daar in het donker. Indrukwekkend!’ 

 

Benno: ‘We zijn naar Vitesse geweest om er bijvoorbeeld achter te komen wat het is als je profvoetballer wordt.’ Dit in het kader van Beroepskeuze. Irja: ‘Kinderen hebben soms geen idee welke weg ze moeten afleggen om te worden wat ze willen. Dat je geen advocaat kunt worden met een Mbo-opleiding, bijvoorbeeld. Om ze aan het denken te zetten stellen we vragen als: waar ligt jouw passie? In plaats van: waar kun je veel geld mee verdienen?’

 

Humor

Ook gaan kinderen met elkaar in debat. Of moeten voor de groep een praatje houden. ‘Spannend, maar heel goed voor het zelfvertrouwen. Je ziet dat ze soms eerst niets durven te vertellen, en dan ineens komen ze uit zichzelf. We hebben het in het begin ook veel over pestgedrag gehad. Maar het moet ook luchtig blijven. Het zit ook altijd vol met humor.’

Tegen het eind van het schooljaar staat Brugklastraining op het programma. Met ‘huiswerk’, ‘toetsweken’, ‘nieuwe vrienden’ en ‘wat wil je worden om je schoolkeus te bepalen.?’

Afijn, afwisseling genoeg. En leuk genoeg, zo blijkt. Irja en Benno: ‘Van Tom horen we dat kinderen op donderdag vrolijk naar huis gaan omdat ze de volgende dag Friday School hebben – ‘fijn, morgen iets leuk!’