'Met tablets halen de kinderen betere resultaten'

 

Tablets. Begin dit schooljaar kregen kinderen van Hugo de Grootschool er allemaal een. Althans de kinderen van groep 4, 5, 6, 7 en 8. En alleen voor op school. Elk kind een eigen tablet, dat kost een grijpstuiver, geeft juf Marloes Vaes toe. “Maar de resultaten zijn veel beter.”

 

Groep 7 van juf Marloes, maakt sommen op de tablet

 

Vandaag maken de kinderen van groep 7 sommen op de tablets. Dat is geen toeval, zegt Marloes. “We gebruiken de tablets dagelijks bij rekenen.” Ze is razend enthousiast. “We werken er nu een half jaar mee, en ik zie echt vooruitgang. Elke vier, vijf weken houden we een rekentoets. Vroeger haalden de kinderen meestal pas bij de tweede keer dat een onderdeel getoetst werd een voldoende. Nu veel vaker al bij de eerste.”

 

Directer, sneller en beter

Hoe kan dat? “Per som krijgt een kind een groen of rood scherm: goed of fout. Directe feedback dus. Ook zie ik op een digitaal bord of een kind klaar is, of het vastloopt en welk tempo het heeft. Daardoor kan ik heel gericht instructies geven. Vroeger moest ik eerst alle sommen nakijken en erop terugkomen. Dit werkt dus veel directer, sneller en beter.”

Elk kind werkt bovendien op zijn of haar eigen niveau. Het programma past dat niveau zelf aan: als het niet lukt krijg het kind een iets makkelijkere som, als het goed gaat een moeilijkere. “Vroeger moest je kopieën maken en extra sommen verzinnen. Dit programma heeft oneindig veel sommen. Je kunt dus altijd oefenen.”

Ook worden kinderen beloond als ze een som goed maken. “Als je zwak bent krijg je voor een moeilijke som meer plusjes dan als je sterk bent in rekenen. Die beloning is dus heel persoonlijk. Je vergelijkt niet met andere kinderen maar met jezelf, ‘ hoe doe ik het ten opzichte van mezelf’.

Denk trouwens niet dat de kinderen de hele dag op de tablets zitten, zegt Marloes. “Bij mij hooguit anderhalf uur per dag. Instructies - mondeling of op het bord - blijven belangrijk. Kinderen mogen pas op de tablets aan de slag als ze de instructies begrijpen. En intussen maken we de kinderen bewust van de nadelen van digitale media, als je er te lang mee bezig bent. Zoals slapeloosheid en concentratiegebrek.”

 

Dik waard

De tablets huurt de Hugo de Grootschool van Snappet, dat ook het programma maakt en beheert. Inmiddels werken veel scholen er mee. Waaronder de Hugo de Grootschool. “Ja, het kost wel wat”, geeft Marloes toe.  “Maar we hoeven geen schriftjes en werkboeken meer aan te schaffen. Die kosten vervallen dus. En ach, de resultaten zijn de investering dik waard.”

Ook de meesters en juffen van de Hugo de Grootschool hebben moeten investeren, “We hebben allemaal cursus gehad. En zo nodig krijgen we nog persoonlijke coaching van Snappet.”

Overigens niet alleen in de rekenmethode. De tablets worden namelijk ook bij andere vakken gebruikt, zoals begrijpend lezen, aardrijkskunde, geschiedenis en natuurkunde gebruikt. Maar dat gebeurt nog niet zoveel. Marloes: “Als het bij rekenen goed slaagt, gaan we het verder uitbouwen naar andere vakken.”